fredag 10. juli 2009

Ransbølgen skyldes innvandringspolitikken

Bare i juni ble det begått over hundre ran på gata i hovedstaden, viser ny statistikk fra oslopolitiet, skrev Dagbladet i går. Oslo politidistrikt har lagt fram en ny rapport som viser at en ransbølge skyller over hovedstaden, meldte TV2.

Antall registrerte anmeldelser av ran og utpressing i Oslo første halvdel av 2009 økte med 30,5 prosent i forhold til samme tid i fjor. I alt er det registrert 594 anmeldelser av ran og utpressing i Oslo politidistrikt så langt i år. Økningen for grove ran av person var på hele 67,5 prosent. De fleste ranene skjer på offentlig sted, og kvartalene rundt Vaterlandsparken på Grønland, Karl Johans gate og Grünerløkka er de ubestridte mest utsatte områdene. Men personranene skjer over hele sentrum.

Hvem står bak ranene?

Det er grunn til å minne om at kriminalitetsstatistikken dokumenterer en voldsom overrepresentasjon blant personer med innvandrerbakgrunn, og at samtlige overfallsvoldtekter i Oslo de siste årene er begått av personer som ikke har norsk bakgrunn. Politiet har da også flere ganger bekreftet at ransmennene i Oslos sentrum er innvandrere. Mange av narkotikaselgerne som befinner seg i dette området er asylsøkere. Det er ikke usannsynlig at de også begår ran.

Politimester Arnstein Gjengedal sier at politiet er overrasket over statistikken. Jeg er ikke overrasket. Det er heller ikke min gode venn, Jan Simonsen, som nå står først på Demokratenes liste i Akershus. Han har bodd mange år i Oslo, og skriver om situasjonen i byen i sin blogg www.frie-ytringer.com.

Jeg har lyst til å sitere hva Simonsen skriver:

"Jeg hadde en kamerat og en venninne som bodde i dette strøket, nærmere bestemt på Grønland. Nå har de flyttet. For noen år siden syntes de det var hyggelig å bo så sentrumsnært og hadde ingen problemer med omgivelsene. De senere årene har blokken hvor de bodde blitt overtatt av innvandrere, som også totalt dominerer gatebildet. Ungene i bakgården skriker og hyler. De voksne snakker høyrøystet og skriker til hverandre på gaten. På hjørnene ved Vaterlandsparken henger narkomane og deres pushere. Søppelet ligger på gaten.

I alle år har jeg følt meg trygg over alt i verden. Jeg har aldri vært redd for å bevege meg i såkalte “red light districts” i Europas storbyer, og i Oslo har jeg følt meg helt trygg. Helt til de siste årene, på Grønland. Har jeg hatt en bærbar pc hengende rundt skuldrene har jeg kikket meg over skuldrene, og gjerne gått omveier for å slippe å passere gjenger med somaliere.
Jeg har ikke turd å bevege meg for nær Akerselven. Jeg har ikke vært redd for helsen min, men for å bli stanset og fratatt pc-en, mobiltelefonen og pengene, av personer som ser så like ut i mine øyne at jeg ikke engang ville klart å beskrive dem for politiet på annen måte enn etter hudfarge og nasjonalitet. De ville aldri blitt tatt.

Her om dagen pratet jeg med en nabo fra Snarøya, hvor jeg nå bor. Hun hadde blitt ranet i Oslo sentrum, mens hun ventet på bussen et sted i nærheten av sentralbanestasjonen. Klokken fire på ettermiddagen. Av tre personer med utenlandsk utseende. De stilte seg rndt henner midt i folkevrimmelen, og i løpet av sekunder var verdisakene vekke.

Ingen som beveger seg litt rundt i Oslos østlige sentrum kan ha unngått å se hvordan byen har endret seg de siste 10 årene, hvordan den rene og pene, stort sett rolige, byen, er blitt til en by der tiggere, prostituerte, narkomane, dopselgere og arbeidsledige innvandrere har overtatt kontrollen, og dominerer i gatene. Det er ingen trivelig utvikling. Politiet bør ikke være overasket over ransbølgene. De er et resultat av innvandringspolitikken. Dessverre, men sant."

Det mener jeg også. Nå trengs det en radikal endring av norsk innvandringspolitikk. Derfor er det viktig at dere hjelper oss i Demokratene til å få et bedre fotfeste, ved å bruke vår stemmeseddel til valget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar