fredag 24. juli 2009

Nei til EØS og sosial dumping


Da EØS-avtalen i sin tid ble behandlet i Stortinget, stemte jeg i mot. En av flere grunner er at den såkalte EØS-avtalen åpner norske grenser for fri flyt av arbeidskraft fra en rekke fattige land. Resultatet er selvfølgelig svekkede lønns- og arbeidsvilkår for norske arbeidstagere.
Regjeringen og LO har heldigvis sett denne faren og forsøkt å demme opp for problemet med å innføre ulike reguleringer. En av disse reguleringene er en forskrift som slår fast at firmaer som får offentlige oppdrag, skal betale tarifflønn.
Det er svært vanskelig å regulere seg bort fra et fall i lønningene når tilbudet av billig arbeidskraft først har økt. Reguleringer vil bli omgått når det står noen klare til å jobbe for halv lønn. Vi i Demokratene har derfor en langt enklere og bedre løsning på disse problemene: Si opp hele EØS-avtalen og innføre kvoter for import av arbeidskraft. Kvotene skal fastsettes i samarbeid mellom fagforeninger og økonomiske eksperter. Jeg er derfor overbevist om at kvotene som vil bli fastsatt ikke vil bli så store at det norske lønnsnivået svekkes.
Selv om regjeringens reguleringer er utilstrekkelige, er de bedre enn ingenting. Men nå trues imidlertid dessverre også dette vernet mot sosial dumping. EFTAs overvåkingsorgan ESA vil ha vekk den rød-grønne forskriften om at firmaer som får offentlige oppdrag, skal betale tarifflønn.Les mer her: http://www.abcnyheter.no/node/92513
Kommentarene fra Høyre og Frp viser et skremmende syn på spørsmålet om norske arbeidstageres tilkjempede lønns- og arbeidsvilkår.”
Fremskrittspartiets stortingspolitiker Kåre Fostervold uttaler følgende: «Det finnes ikke noe bedre prinsipp, enn prinsippet om konkurranse. Fri konkurranse er viktigere enn å bevare lønnsnivået i Norge!».
Jeg kan love norske arbeidere at dersom jeg velges inn på Stortinget til høsten, vil jeg umiddelbart foreslå å si opp EØS-avtalen. Og dersom jeg ikke får flertall for dette, vil jeg søke samarbeid med arbeidervennlige partier om felles løsninger for å sikre fortsatt gode lønns- og arbeidsvilkår i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar