torsdag 28. mai 2009

ABC Nyheter sensurerte innlegg. Nå er det lest av over 60 000 på Aftenpostens debattsentral.

6.april la jeg ut det samme innlegget på VGs blogg, i Aftenpostens debattforum, og på ABC Nyheter. Innlegget handlet om asylsøkere som selger heroin og kokain i Nygårdsparken i Bergen. Jeg kalte heroinselgerne for avskum. Det ble for mye for administratoren på ABC Nyheter. Innlegget ble fjernet. Nå er det lest av 60 731 lesere på Aftenpostens debattforum.

”Vi har avpublisert et leserinnlegg fra deg med overskriften “Send avskummet hjem” da vi ikke ønsker en debatt på dette nivået hos oss. Vennligst hold deg innenfor våre retningslinjer. Ved neste advarsel vil du bli blokkert som bruker uten mulighet for å kommentere,” var den beskjeden jeg fikk fra ABC Nyhetenes administrator.

Det har vært svært mange positive kommentarer til innholdet i artikkelen i Aftenpostens debattsentral. Den handlet om hvorfor jeg mener personer som selger heroin og som ikke er norske statsborgere, bør sendes ut av landet umiddelbart, selv om de er asylsøkere og enda ikke har fått behandlet deres søknader.

Dersom en asylsøker blir gjort kjent med at konsekvensene av å begå kriminalitet i Norge mens han venter på at søknaden om flyktningstatus, vil være automatisk utvisning, er jeg overbevist om at ingen ekte flyktninger vil begå kriminalitet her i landet.

Dersom en asylsøker likevel selger heroin, og ødelegger våre ungdommer, regner jeg det som et bevis på at han ikke er forfulgt i sitt hjemland, i alle fall ikke av politiske grunner, og han kan sendes hjem.

Men dette innlegget ble altså for sterkt for administratoren av ABC Nyhetenes borgermening. Det gjorde liten skade, ettersom det oppveies av den enorme responsen i Aftenposten. Men: Det forteller mye om ABC Nyhetenes administrators syn på ytringsfrihet at et seriøst innlegg av en partileder ble fjernet fra nettstedet på denne måten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar