En ny innbytteordning for gamle biler har blitt så populær at Kongressen i USA bevilger mer penger bare én uke etter at ordning først ble lansert. Bileiere kan bli subsidierte med opp til rundt 28.000 norske kroner, dersom de bytter inn den gamle doningen med en ny og miljøvennlig bil, skriver Dagbladet.
Meget fornuftig, etter min mening. Demokratene har programfestet å øke vrakpanten.
Da debatten om finanskrisen var på det høyeste, og Stortinget vedtok krisepakker, mente vi at et ledd i en slik pakke burde vært en økning av vrakpanten. Det ville bidratt til å holde bilsalget oppe, og ført til utskiftning av gamle, trafikkfarlige og miljøskadelige biler.
Den ordinære vrakpantsatsen i Norge er på 1500 kroner. I 2008 var det forhøyet vrakpant for en del kjøretøy, men den ble ifølge Toll- og avgiftsdirektoratet ikke videreført i år, meldte NRK Østlandet i februar.
Den forhøyde vrakpanten i 2008 gjaldt for blant annet eldre dieseldrevne personbiler. Eldre lastebiler, busser og varebiler hadde også forhøyet vrakpantsats i 2008, ifølge NRK.
Når amerikanerne nå vedtar en vrakpant på hele 28 000 norske kroner, har de muligens tatt ideen fra Tyskland, som økte vrakpanten i år, for å bidra til at bilparken fornyes og for å hjelpe en hardt trengt bilindustri fra totalt kollaps. Vrakpanten i Tyskland er på ca 25 000 norske kroner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar